Záškoláctví
Záškoláctví („chození za školu“) je úmyslné zameškávání školního vyučovaní. Žák o své vlastní vůli, většinou bez vědomí rodičů, nechodí do školy a neplní školní docházku. Vyskytuje se na ZŠ i SŠ již od 1.třídy a s postupujícím věkem, zvláště v období prepuberty a puberty, kdy se počet zameškaných neomluvených hodin zvyšuje. Bývá chápáno jako porušení školního řádu, ale ve skutečnosti jde o provinění proti školskému zákonu, který obsahuje ustanovení o povinné školní docházce. Omlouvání žáků je stanoveno školním řádem. Nezřídka je spojeno s dalšími projevy rizikového chování, které mají neblahý vliv na osobnostní vývoj jedince. Často má souvislost se školní neúspěšností žáka, objevuje se u starších dětí a tento jev má tendenci se prohlubovat.
Dvě formy záškoláctví:
- impulsivní (žák předem neplánuje, že nepůjde do školy)
- účelové a plánované (žák předem plánuje odchod ze školy pod různými záminkami)
Jedná se tedy o poruchu chování únikového typu vyvolanou 3 základními příčinami:
1. negativní vztah ke škole
- vysoké požadavky školních povinností kladené na žáka
- menší rozumové nadání žáka
- naopak i mimořádné vědomosti a schopnosti, takže se žák ve škole nudí
- nebo silná neurotizace žáka, jejímž důvodem je strach z nějakého vyučovacího předmětu a z jeho zkoušení
- strach z nespravedlivého hodnocení nebo z osobnosti učitele či tresty za nesplnění očekávaného výkonu učitelem i rodiči, často i strach ze spolužáků v případě výskytu šikanování žáka ústící až do psychické poruchy školní fobie
2. vliv rodinného prostředí - příčinou jsou dysfunkční vztahy uvnitř rodiny
- nezájem rodičů o dítě/dospívajícího a jeho prospěch (lhostejnost)
- ale i přehnaná péče a příliš vysoké nároky, nejednotnost rodičovské výchovy, přemrštěná přísnost
3. způsob trávení volného času
- nevhodný a nekonstruktivní způsob trávení volného času způsobený negativním vlivem vrstevníků v partě
- závislostní chováním projevující se zneužíváním drog a sháněním peněz na ně
- chudoba dítěte/dospívajícího nebo rodiny způsobující obstarávání peněz nelegálním způsobem, např. prostitucí nebo častěji drobnými krádežemi apod., kdy je dítě/dospívající k této formě chování de facto dotlačeno vnějšími okolnostmi a vlivem dospělých
Důležité pro prevenci je vhodné sociální klima školského zařízení, vedení absence žáků, spolupráce s rodiči, vzájemná informovanost, spolupráce se sociálním odborem.
Doporučený přístup k záškolákům
- motivovat žáka k návratu do školy, poskytnout mu maximální oporu a pomoc
- odstranit příčiny možného záškoláctví ve spolupráci s učiteli a odborníky
- tam, kde je v popření záškoláctví strach a úzkost, zvyšovat u žáka jeho odolnost vůči zátěži, oceňovat ho, pokud projeví snahu překážky překonat
- učit žáka žádoucím způsobům chování včetně asertivních reakcí
- zvažovat výchovné postupy a cíle v rodině, zvyšovat citově stabilní atmosféru
- analyzovat s žákem jeho nežádoucí chování a nacvičovat s ním správné reakce
- všímat si podezřelých signálů na straně žáka, které mohou záškoláctví předcházet
- školní nároky přizpůsobovat možnostem žáka a konzultovat s příslušnými zástupci školy (volit přiměřený typ studia)
- obrátit se na odborníky s žádostí o radu, jak žáku pomoci, pokud se školy bojí, v případě potřeby hledat specializovanou psychoterapeutickou péči a volit adekvátní terapeutické potupy.
Zajímavé odkazy k tématu:
Metodický portál k zavádění školské reformy, sekce záškoláctví
Webový portál Národního informačního centra pro mládež, sekce záškoláctví
Webový portál informačního centra pro mládež Uherské Hradiště, sekce záškoláctví